Uncategorized

”Bara man äter varierat så är det ju lugnt”

En sån där allmän ”sanning” som man ibland stöter på är resonemanget ”bara man äter varierat så får man i sig allt man behöver och då gör det inget om man äter nått onyttigt ibland”. Men hur ser egentligen en varierad kost ut för genomsnittssvensson? Jag tror nämligen att vi lätt hamnar i spår där vi egentligen bara äter olika kombinationer av mjöl, mjölk och kött. Mjöl-temat kan det t.ex. vara macka till frukost, fika med fralla och kaffe, pasta till lunch, kaka till tre-fikat, panerad fisk till middag och sen en kvällsmacka. Mjölk-temat kan vara flingor och fil, fralla med ost och kaffe med mjölk till fikat, cremefraichebaserad sås till lunchsalladen, lasagne till middag och yoghurt till kvällsmat. Eller kött-tema med leverpastejmacka till frukost, korvfralla till fikat, pyttipanna till lunch och korvstroganoff som kvällsmat.

Kombinationerna kan göras i det oändliga inom mjöl-mjölk-kött-kategorierna och bara vi har inslag av frukt och grönt så tror vi per automatik att detta är att äta varierat. Fisk igår, kött idag, och vegetariskt imorgon, det kan låta väldigt varierat. Men om det hela tiden är inslag av mjöl- och mjölkprodukter så blir det ingen större variation för kroppen. Och om vi dessutom äter en del av dessa kombinationer från halvfabrikat så får vi väldigt ofta med socker, sötningsmedel, stärkelse och andra blodsockerhöjande substanser samtidigt utöver den blodsockerhöjning som vi utsätts för av mjölet och mjölken – vid varje måltid.

Nu kanske jag generaliserar lite väl mycket, men jag tror inte att jag är helt ute och cyklar. Om det dagligen är inslag av mat som försurar kroppen som t.ex. mjöl, mjölk och kött så tänker jag att det inte är särskilt varierat. Lika lite som att säga att makaroner och spagetti är varierat.

Det jag tror kroppen behöver större variation i är bland grönsakerna. Det är lätt att fastna i tomat-gurka-isberg-potatis och tänka att man har fått i sig allt kroppen behöver. För att hålla kroppen vid sitt optimala pH-värde behöver vi äta ca 7 ggr mer grönt än den övriga maten. Då krävs det verkligen variation inom grönsaksområdet. Grönkål, broccoli, sparris, sötpotatis, rödlök, gulbeta, groddar, selleri, rödkål, palsternacka, brysselkål, jordärtskocka, rödbeta, spenat, blomkål, kålrot, rucola, fänkål, vitkål, rotselleri, savoykål, kronärtskocka, -ja, det finns ju mängder med grönsaker utöver gurka, tomat, paprika och potatis. Jag tror vi skulle behöva vända på steken så att säga och tänka grönsaker med inslag av kött, mjöl eller mjölk istället för tvärtom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.