Uncategorized

Socker och mat med sockerliknande effekt…

Forskning visar att 75% av befolkning är känslig för socker och mat med sockerliknande effekt. Det innebär att hos dessa 75% så överreagerar kroppen på socker och mat med sockerliknande effekt. Överreaktionen består i att blodsockret höjs mer än nödvändigt vilket gör att insulinpåslaget också blir högre än i en ”normalt” fungerande kropp. Av dessa 75% som överreagerar är det många som utvecklar ett sötsug eller ett beroende. När jag satte mig in i hur kroppen hos överkänsliga reagerar på socker och mat med sockerliknande effekt förstod jag ganska snabbt att jag är överkänslig. Att få koll på vilken mat man som överkänslig kan reagera på var mitt första steg. Enkelt uttryckt är det bl.a. allt som också kallas snabba kolhydrater- som t.ex. socker inkl rårörsocker, sirap, vetemjöl och allt annat raffinerat spannmål, stärkelse som t.ex. majsstärkelse eller potatisstärkelse, många tillsatser som emulgeringsmedel och konserveringsmedel, allt som slutar på –os som t.ex. fruktos och laktos, allt som slutar på -ol som t.ex. mannitol och sorbitol, hit räknas också alkohol, koffein, nikotin, kodein och tyngre droger. Jag hade vid den tidpunkten redan slutat med kött (som ju i bearbetad form ofta innehåller tillsatser som ger sockerliknande effekt) samt markant dragit ner på nivåerna av vetemjöl, socker och alkohol. Så för min del handlade det mest om att justera intaget av den dolda stärkelsen, koffeinet och mjölkprodukterna. I samma veva började jag dessutom få kanske kraftiga reaktioner som t.ex. migrän av kaffe och jag blev helt utslagen dagen efter om jag så bara hade druckit ett glas vin, och när jag ätit socker kände jag mig trött och luddig i hjärnan resten av dagen, och jag märkte att jag blev täppt i näsan när jag åt mjölkprodukter. Dessa biverkningar ihop med kunskapen om hur kroppen funkar som jag samtidigt satt mig in i, gjorde att det inte var så svårt för mig att släppa socker och maten med sockerliknande effekt och gå över helt till en blodsockerbalanserande kost. Så när jag får frågan om hur jag gjorde när jag slutade med allt, eller om det var svårt att ställa om kosten –så känner jag att nej, för mig var det inte särskilt svårt, men så ändrade jag heller inte allt på en gång. Men som sagt, för mig var det inte svårt – varken fysiskt eller mentalt i alla fall. Sen har det kanske inte alltid varit lätt att hitta mat som passar men det handlar ju mer om det praktiska…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.